Dag 16: Cahors – Pau – Aire-sur-l’Adour (trein + bus)

Woensdag 1 september 2021

We ontbijten lang en gezellig in de keuken om het vervolgplan voor deze Camino te maken. Om 12 uur pakken we de trein naar Pau, daarna door met de bus naar Aire-sur-l’Adour, een dorp dat op ongeveer 8 wandeldagen van Saint-Jean-Pied-de-Port – de eindbestemming – ligt. Maar eerst nog een bezoek aan Cahors, waar het vandaag markt is op het kerkplein.

Ik koop een handdoek (ik had hem ergens laten hangen) en een makkelijke riem.

We bezoeken de prachtige kathedraal, die van binnen prachtig is ingericht. Men heeft oud en nieuw weten te combineren; de koepels zijn indrukwekkend beschilderd, maar op één plaats zijn langzaam bewegende beelden te zien van rozen die na een paar tellen van grootte en vorm veranderen.

Via een deur kom je in een kloostergang. Ook prachtige doorkijkjes.

Als we de kerk verlaten zijn de rozen veranderd in een mooi patroon van veel kleinere roosjes.

Nu is er nog een grote bezienswaardigheid te bekijken en dat is de oude Romeinse brug, prima onderhouden en deels vernieuwd.

Het is echt opvallend functioneel en bijzonder hoe Cahors oud en nieuw in de stad heeft weten te combineren.

Dan komen we aan bij het station, nemen de gereserveerde trein (hij vertrekt 6 minuten eerder dan gisteren aangegeven), stappen over in Toulouse en arriveren via Lourdes uiteindelijk in Pau. In Pau nemen we de bus naar Aire-sur-l’Adour en komen zo nog op tijd aan in de herberg. Een lange reis met trein en bus waar alles mis had kunnen gaan, maar tickets waren gereserveerd en de ‘pass sanitaire’ stond op onze iPhone. Op de kamer en onderweg hebben we genoeg gegeten, zodat we geen avondeten meer hoeven. We zijn moe en gaan douchen.

Nog even een ontmoeting beneden aan de koffie met Spaans sprekende pelgrims. De eigenares spreekt naast Frans ook Spaans en dat is leuk voor Dorien, want het Spaans is haar tweede taal. Uitgebreid gesprek met een Spanjaard die werkt voor de Spaanse overheid en de UNESCO als inspecteur voor resp. Nationaal en Wereld Cultureel Erfgoed. Hij heeft veel bijzondere reizen gemaakt, veel gezien van de wereld. Boeiende kerel. Morgen het begin van de laatste etappes naar de Pyreneeën, naar Saint-Jean Pied-de-Port.