Dag 21: Llanes – Ribadesella (37 km)

Donderdag 5 juli 2018

Helemaal opgeknapt, goed gegeten en geslapen, nieuwe energie. Ik voel me weer topfit en besluit op deze regenloze dag weer een grote afstand te lopen. Om me te oriënteren wandel ik in het stadje eerst naar de kust. Ik kom terecht in een situatie die me sterk doet denken aan de vestingwal en -muren in Den Bosch waar ze een afscheiding zijn tussen de stad en de Bossche Broek. Hier loop ik over een vergelijkbaar breed graspad op de vestingwal. Groot verschil is dat ik nu langs de zee wandel die honderd meter lager ligt. Ook nog eens geen hekje aan de gevaarlijke klifzijde. Erg mooi uitzicht.

Erg mooi uitzicht over de zee langs de klif

Langzaam wandel ik het stadje uit, op flinke afstand van de kliffen waar ik soms mensen zie zitten. Dan komt ik steeds dichter bij de rotsen en uiteindelijk bereik ik het strand op zeeniveau. Daar kom ik weer Marc, de Belgische pelgrim, tegen. We lopen een eindje op en praten over het voetbal: België doet nog steeds mee in het WK. Hij is trots en laat dat zien ook met de vlag op zijn rugzak.

Trots op België

Hij blijft voor mij lopen en slaat een verkeerde weg in. Ik roep hem terug en dat scheelt hem weer onnodig tijdverlies. Dan volgt een lange tocht door golvend groen landschap, weidevelden, dorpjes en tenslotte een saaie route langs een autoweg.

Drie gemotoriseerde grasmaaiers langs de autoweg: enorme herrie

Ik loop voorop en – zo blijkt later – volledig voorbij aan een afslag naar rechts die ik had moeten nemen. Na twee kilometer ontdek ik dat het niet goed zit. Teruglopen is de enige optie. Ik denk aan Marc: had hij mij niet kunnen terugroepen? Dan loop ik een jonge pelgrima tegen het lijf: Zsofi uit Hongarije. Nee, ook zij had geen pijlen of bord gezien. Samen gaan we op zoek en we vinden een enorm bord voor rechtsaf dat we beiden gemist hadden. Zonde van de tijd, maar wel een gezellig maatje voor de dagtocht gevonden. Weer een afdaling naar een mooie baai.

Zsofi bij weer een mooie baai

Een lange mooie wandeling door een groen golvend landschap volgt, perfect weer voor zo’n tocht. Geen zon en geen regen, lekkere temperatuur. Dan langs de weg een schilderachtig muurtje met handafdrukken van pelgrims.

Schilderachtig muurtje met handafdrukken van pelgrims

De stad Ribadesella (oever van de rivier de Sella) kent een oud gezellig centrum dat met een lange brug verbonden is met het deel waar het strandtoerisme is. Daar bevindt zich ook onze pelgrimsherberg. Een flink eind lopen, maar als we daar aankomen blijkt hij vol te zijn. Daar bel ik naar een pension waar nog plaats is. Daarvoor moeten we weer terug naar de oude stad. Op de brug komen we dan Cassie tegen die ik eergisteren al had ontmoet. Ontzettend leuk weerzien en toevallig zit ze ook in het pension dat in een leuk buurtje ligt met veel trapjes omhoog en omlaag, veel kleurige huisjes en piepkleine bloementuintjes. Opvallend is de regenboogtrap.

Regenboogtrap

Na inchecken, installeren we ons, douchen we en gaan het stadje in. Lekker eten en daarna een goeie slaap. Mooie dag, leuke mensen, geweldig leuke tijd.