Dag 13: Laredo – Galizano (26 km)

Woensdag 27 juni 2018

Langs het strand van Laredo loopt een brede wandelboulevard met links mooie appartementengebouwen van 5 etages en rechts duintjes, strand en wat rotsen. Erg mooi uitzicht. Jammer genoeg kun je niet zo ver kijken, want het is nattig weer.

De wandelboulevard van Laredo

Steeds meer pelgrims zie ik lopen, allemaal richting de boot naar de overkant. Het wordt heel gezellig als de groep zo langzaam aangroeit tot ca. 20 mensen. Veel bekenden van de vorige dagen. Ook weer veel Duitsers. Gezinnen ook en ouderen die kiezen voor een klein weekje wandelen langs de stranden en kliffen van Noord-Spanje. Deze dagen zijn dan ook erg de moeite waard en geschikt voor de ongeoefende wandelaar. Jammer van het weinige uitzicht. In Santoña stappen we weer aan wal.

Pelgrims van boord in Santoña

Ik kies voor een wandeling door Santoña voor een klein ontbijt om dan weer langs het strand uit te komen op de grote rots die uitkomt in zee. Die beklimmen we via een smal paadje tussen korte houtige struikjes en komen dan boven op de top. Ondanks wat lage bewolking een prachtig uitzicht over het strandlandschap. Veel pelgrims blijven hier uren zitten. Genieten. Op de top maar eens een foto laten nemen.

On top of the world

Dan volgt een lange wandeling over het strand en door het groene achterland, waar verloren een oud kerkje staat. In dit land worden kerken niet afgebroken.

Oud kerkje

In de tweede helft van de dag arriveer ik in het toeristenplaatsje Noja. Erg druk, veel pelgrims blijven hier overnachten. Ik wil doorzetten naar de eindbestemming van de dag ‘volgens het boekje’. Helaas vergis ik me in de plaatsnaam en kom uiteindelijk terecht in een plaats die iets verder ligt dan de bedoeling was. Bovendien besluit ik een korte weg te nemen met een minder spectaculair landschap. Op enkele kilometers afstand kom ik langs de mooi gelegen camping Playa de Isla waar ik een paar jaar geleden nog geweest ben met mijn lief. En zo kom ik dan na een vermoeiende en lange tocht uit in Galizano waar het stil is. Gelukkig is er een hotel waar ik terecht kan en nog even naar het voetbal op tv kan kijken.