Dag 0: Schiphol – Lyon – Le Puy-en-Velay

Maandag 16 augustus 2021

Dit jaar weer een nieuwe Camino van Santiago de Compostela op het programma. Het is de Via Podiensis die start in Le Puy en Velay (Zuidoost Frankrijk) en doorgaat tot aan de Spaanse Pyreneeën. Dit jaar loop ik met Dorien die al Camino-ervaring heeft op de Via de la Plata in Spanje. We zijn eerst gereisd met de FlixBus vanaf Schiphol naar Lyon waar we geslapen hebben in een hostel aan de Rue Montesquieu.

Vanmorgen ontbijten we vroeg, buiten aan de straat naast het hostel, om tijdig te vertrekken per trein naar Le Puy, op drie uur rijden van Lyon. ‘s Ochtends zijn er buiten veel stadsbeestjes actief: in de muur verdwijnt een grote spin die een soort duizendpoot najaagt, vlak langs onze voeten rent een rat die onder de vlonder van het planken terras verdwijnt, nog dichterbij is het een drukte van de mussen die rondhupsen tussen voedselresten van de vorige dag en in de lucht een herrie van krijsende kraaien die elkaar achterna zitten.

Stadse toestanden: gauw ervandoor naar het station. Een ticket hebben we al op de iPhone, de trein is op tijd en er is plaats om te zitten. De route naar Le Puy is erg mooi. Veel groene bossen, de berghellingen worden steiler en we zien langs het spoor de bovenstroomse rivier van de Loire.

Bij aankomst in Le Puy zien we al vanuit de trein de opvallende bouwwerken die op restanten van oude vulkanen zijn neergezet. Van de oude vulkanen zijn de hellingen grotendeels weggeërodeerd en staat het binnenste van de vulkaan, de kraterpijp, nog fier overeind. Daarboven is op twee toppen een kerk gebouwd en op een derde, boven het stadcentrum, een 25m. hoge roodstenen Madonna met zwaaiend kind. Als we het station uitlopen, kijk je steeds weer naar die Madonna.

We lopen in het oude stadje rond, eten een frisse salade en gaan wat informatie halen bij Office de Tourisme, de VVV.

Met de plattegrond lopen we naar het overnachtingsadres. De middeleeuwse straatjes worden smaller en steiler. Bij een naaiwinkeltje waar mooi handwerk en ook kant wordt verkocht, kan Dorien haar rugzak laten repareren.

We arriveren bij het klooster van St. François. Een non doet open en we komen in een soort winkel van relekwietjes. Net als in de trein en winkel, ook hier de mondkapjes op. Het is een heel oud stevig middeleeuws gebouw. Drie trappen op voor de inschrijving door Soeur Marie, een stoere non met wie we afspreken dat we ‘s avonds in de tuin mee eten en morgen ontbijt krijgen. Dan worden we meegenomen, weer drie trappen op, naar de kloostertuin. Een indrukwekkende binnentuin van 10x10m met drie picknicktafels tussen bloembakken. Als ik omhoog kijk, schrik ik bijna. Blijkt dat we vlakbij de voet van de roodstenen Madonna met zwaaiend kind staan. Uniek plekje hier.

Om half zeven zijn we uitgenodigd in een café naast de kathedraal voor een informele bijeenkomst van de pelgrims; een borrel. Heel gezellig daar, ongeveer 15 jonge mensen die de eerste keer een camino gaan lopen. Gezellige sfeer. Om half acht kunnen we avondeten in de tuin van het klooster. Aan de voeten van de Madonna hebben we heerlijk gegeten en daarna naar de sober ingerichte kamer. Morgen de eerste wandel etappe.

14 gedachten over “Dag 0: Schiphol – Lyon – Le Puy-en-Velay

Voeg uw reactie toe

1. Ha Jaap, blij verrast lees ik dat jij dit voor iedereen bijzondere jaar opnieuw een Camino gaat lopen.
    Ik zal je volgen en je mooie verhalen lezen. Ik wens je een goede Camino.
    Heel veel groeten, Elly

2. Hoi Jaap. Van het hoge noorden afgezakt naar het zuiden, zie ik. Ben benieuwd of je nog zoiets als een voedselbos tegenkomt!
    Groeten uit Hongarije
    Albert en Riny

3. Lieve Jaap, Dank voor de schitterende foto’s .Geweldig !,,
    Geniet van deze unieke route , op tijd rust en laat je verwennen
    Wacht vol spanning de volgende sessie
    WANDELZE. en. GENIET
    Lieve Groet Annelies

4. Lieve Jaap , Wat een SCHITTERENDE foto’s .Wacht vol spanning op de volgende sessie .Geniet ervan , rust,neem je tijd en lieve GROET ook aan Dorien Annelies

Verstuurd vanaf mijn iPad

5. Jaap ik heb weer het volste vetrouwen dat het weer een schitterende trip wordt. Kijk er weer reikhalzend naar uit. Groetjes ook van Jeanne en natuurlijk een ferme lik van Nilsson. Doei Martin jou eerste Camino uitzwaaier in de Dungen

6. Ha broertje. Wat leuk om jullie nu ook te volgen. Ik kan misschien niet zo beeldend schrijven als jij maar ik heb nu wel héél veel tijd om van jouw verhalen te smullen en te leren. Wij zitten nu in Mêda op een heerlijke camperplaats. Morgen gaan we weer door ietsjes zuidelijker. Naar een camping gelegen in Serra da Estrela in het plaatsje Nabainhos. Daar kunnen we lekker wandelen. De temperatuur is nu 35 gr. Hoeft niet warmer. Ik wens jullie een hele fijne wandeltocht. Ik denk alleen dat we elkaar deze keer niet tegenkomen. Dikke 💋

Geliked door 1 persoon

1. Hoi Han en Albert, Portugal is prachtig, misschien iets te heet. Hier is het steeds mooi weer (soms te heet) en zonder regen geweest. Heerlijk met de camper, zeker?

1. Ha samen. De camper bevalt uitstekend. We genieten enorm. We zitten nogal hoog dus het is, voor ons, nog zeker niet te warm. Hebben ‘S morgens bij t ontbijt toch nog een warm vest aan. Maar zodra de zon doorkomt is het héérlijk. En jullie tocht? Gaat alles naar wens? Zo te lezen wel. Wij gaan morgen weer een stokje richting zuid west. Dus naar de kust. Ook weer even lekker. Ik heb heel veel respect voor wat jullie doen mbt het wandelen. Lees mijn “step” van gisten maar eens. 😅😅 jullie veel wandelplezier ik ga vandaag en beetje wassen en vanmiddag lekker aan t zwembad. Liefs van ons 💋💋